:: laju bukak komputer

Kadangkala anda nak buat kerja segera, tetapi anda tertekan tekan apabila menunggu komputer anda bersedia untuk digunakan. Tambahan pula nak membeban "windows".Ok. Mari belajar sedikit ilmu..
1. buka "run" pada "start menu" atau shortkey nye "win" + "r".
2. taipkan "sysdm.cpl". nanti akan keluar "system properties" seperti gambar nih.

3. pilih "advanced"
4. tekan butan "setting"
Sekiranya anda telah meng "install" 2 sistem operasi. Biasanya bila anda buka kompuetr akan keluar menu seperti ini:
Pernah saya berasa geram disebabkan "install" 2 sistem operasi. Tapi oleh kerana nak guna punya pasal terpaksa laa kan? Contoh kita "install" XP & Vista. Biasa kalo kita Vista kemudian, kalo kita tak tekan apa2 waktu pemilihan sistem operasi seperti gambar rajah di atas dia akan sentiasa bukak Vista otomatik walaupun kita restart berapa puluh kali pon. Sedangkan kita install Vista hanya untuk ingin cuba bila terasa ingin cuba. Rasa geram kerana kalo boleh bilal bukak komputer kalo boleh kita nak sentiasa buka XP kan? Vista nih untuk cuba2 jee. ok.. Mari kita lihat macam mana nak jadikan sistem sesuatu sistem operasi itu sebagai pilihan utama bila bukak komputer.
Gambar di atas menunjukkan anda akan dipaparkan 2 pilihan. Maka di situ anda akan pilih sistem operasi utama anda.
Kemudian anda boleh meningkatkan kepantasan sistem komputer anda memaparkan pilihan sistem operasi dengan menetapkan.....(lihat gambar di bawah)
kemudian tekan butang "OK" dibawah sekali.
-: selamat mencuba :-